سفارش تبلیغ
صبا ویژن


نیست بر لوح دلم جز الف قامت یار . . . . چکنم حرف دگر یاد نداد استادم
سید شهیدان اهل قلم، سید مرتضی آوینی:
هنر آن است که بمیری پیش از آنکه بمیرانندت و مبداء و منشاء حیات آنانند که اینگونه مرده اند... خون حسین (ع) و اصحابش کهکشانی است که بر آسمان دنیا راه قبله را می نمایاند... پندار ما این است که ما مانده ایم و شهداء رفته اند، اما حقیقت آن است که زمان ما را با خود برده و شهداء مانده اند... زندگی زیباست اما شهادت از آن زیباتر است... حب حسین (ع) سرالاسرار شهداست... از عاشورای سال 61 هجری دیگر زمان از عاشورا نگذشته است و همه روزها عاشوراست... کربلا حرم حق است و هیچکس را جز یاران امام حسین (ع) راهی بسوی حقیقت نیست... حقیقت هنر نوعی معرفت است که در عین حضور و شهود برای هنرمند مکشوف می گردد... هنر شیدایی حقیقت و تجلی شیدایی است

اگرچه به اعتراف تمامی صاحب نظران، ماهیت انقلاب اسلامی ماهیتی فرهنگی بوده و بر خلاف تمامی انقلابها که بر اثر تلنبارشدن فشارها و انفجار مطالبات اقتصادی صورت می گیرد، بر اساس مبانی متقن فکری و شالوده های مرصوص اسلامی بنانهاده شده اما متاسفانه هیچ گاه در طول تاریخ پس از انقلاب به عرصه فرهنگ - آن گونه که حق آن ادا شود - پرداخته نشده است.هرچند این نوشتار به دنبال ارائه تعریفی از مفهوم فرهنگ و مدیریت فرهنگی نیست اما به علت عینی نبودن مفاهیم علوم اجتماعی تلاش برای ارائه تعریفی که حرف آخر را در این عرصه زده و مورد توافق دانشمندان و پژوهشگران قرار گیرد حتی در صورت اراده نیز تلاشی نافرجام خواهد بود.درعین حال ذهنی بودن مفاهیمی این گونه نه تنها دلیل بر ناتوانی مطلق در ارائه تعریف نیست بلکه لزوم دست یابی به نوعی اشتراک بین الاذهانی ایجاب می کند قدرمتیقنات ممکن در کنار اجمالات ظنی ارائه شود.

 فرهنگ مقوله ای است که فعالیت در آن - خصوصا مدیریت آن- به نوعی سهل و ممتنع است. سهل از آن رو که تصدی آن نیازمند تخصص عالی نیست و تنها برخورداری از ادبیاتی فریبنده و ارائه اصطلاحاتی مخاطب فریب کفایت می کند تا صاحب آن، خود را صاحب کرسی نظریه پردازی این عرصه بداند و ممتنع از آن رو که دست قریب به اتفاق مدیران فرهنگی نظام - صرف نظر از آمارهای خود فریبنده و گزارشات سالانه- پس از اتمام دوران مسئولیت به غایت تهی است.

ادامه...



<      1   2   3   4   5      
حکمت، شرف بزرگوار را می افزاید وبنده مملوک را تا مجلس ملوک بالا می کشد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]