سید شهیدان اهل قلم، سید مرتضی آوینی:
واحد فرهنگی ::: پنج شنبه 86 شهریور 8::: 9:29 عصر
آقای هاشمی رفسنجانی عصر روز سهشنبه در همایش مهدویت در تالار کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی مشهد گفت: پس از انقلاب اسلامی ما توانستیم ساختار ولایت فقیه را که مبانی فکری آن را امام خمینی در نجف تدریس کرده بود، پیاده کنیم.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ما رأی مردم را رکن اساسی حکومت دانسته ولی منشا حکومت را الهی میدانیم. پیش از این آقای رفسنجانی در خصوص ولایت فقیه به روزنامه اعتماد [1381.08.27 ص 8] گفته بود: «ما از همان روز اول به پدیدة قدرت نگاه زمینی و واقعبینانهای داشتهایم. کسانی آمده و نگاه صرفاًَ متافیزیکی به قدرت را دامن زدهاند و آن را مطرح میکنند که آن را قبول نداریم. از همان ابتدا امام خمینی هم همین را میگفت، شما حرفهای ایشان را ببینید که مشروعیت را به مردم میدهد.» این تغییر موضع در حالی صورت میگیرد که زمینی دانستن مشروعیت حکومت توسط آقای رفسنجانی اعتراضاتی را میان علمای قم و مشهد برانگیخته بود. اعتراض این عالمان دینی بیشتر از آن جهت بود که این موضع نادرست به حضرت امام نسبت داده میشد. بر خلاف ادعای آقای رفسنجانی حضرت امام خمینی قدس سره الشریف نه تنها مشروعیت ولایت فقیه را امری الهی میدانستند بلکه مشروعیت تمام ارکان نظام، حتی ریاستجمهوری را به اذن فقیه و در نتیجة مشروعیتی الهی تلقی مینمودند. «قضیة ولایت فقیه چیزی نیست که مجلس خبرگان ایجاد کرده باشد، ولایت فقیه چیزی است که خدای تبارک و تعالی ایجاد کرده است». (صحیفه نور، ج 1، ص 26) «حکومت که شعبهای از ولایت مطلقه رسول الله صلیالله علیه و آله است یکی از احکام اولیة اسلام است.» (صحیفة نور، ج 20 ص 170) «اگر رئیسجمهور به نصب ولیفقیه نباشد طاغوت است» (همان ج 9 ص 352) |
منوی اصلی
اوقات شرعی
درباره ما
لوگوی وبلاگ
جستجو
لینکهای روزانه
موضوعات وبلاگ
لینک دوستان
اشتراک در خبرنامه
آرشیو
اخبار فرهنگی
پیامها کاریکاتور هفته آثار ادبی و هنری عکس روز جلسات فرهنگی بهار 1387 زمستان 1386 پاییز 1386 تابستان 1386 آمار
بازدید امروز: 147
بازدید دیروز: 10 کل بازدیدها : 184660 نویسندگان
|
[ و گفتهاند که در روزگار خلافت عمر بن خطاب از زیور کعبه و فراوانى آن نزد وى سخن رفت ، گروهى گفتند اگر آن را به فروش رسانى و به بهایش سپاه مسلمانان را آماده گردانى ثوابش بیشتر است . کعبه را چه نیاز به زیور است ؟ عمر قصد چنین کار کرد و از امیر المؤمنین پرسید ، فرمود : ] [ قرآن بر پیامبر ( ص ) نازل گردید و مالها چهار قسم بود : مالهاى مسلمانان که آن را به سهم هر یک میان میراث بران قسمت نمود . و غنیمت جنگى که آن را بر مستحقانش توزیع فرمود . و خمس که آن را در جایى که باید نهاد . و صدقات که خدا آن را در مصرفهاى معین قرار داد . در آن روز کعبه زیور داشت و خدا آن را بدان حال که بود گذاشت . آن را از روى فراموشى رها ننمود و جایش بر خدا پوشیده نبود . تو نیز آن را در جایى بنه که خدا و پیامبر او مقرر فرمود . [ عمر گفت اگر تو نبودى رسوا مىشدیم و زیور را به حال خود گذارد . ] [نهج البلاغه]